wo 29 december 2021

Voldoet u aan uw digitale bewaarplicht?

De kans is groot dat u niet voldoet aan uw wettelijke bewaarplicht. En de kans is nog groter dat u dat niet eens weet. Want inkoopfacturen uitprinten en netjes opbergen in een ordner klinkt goed. Het mag alleen niet van de Belastingdienst. In dit artikel geven wij een ideale oplossing voor dit probleem: een digitale ordner!

Ondernemers weten vaak niet wat hun fiscale bewaarplicht precies inhoudt en beseffen al helemaal niet dat ze zelfs boetes riskeren. Grote kans dat dit ook voor u geldt. 

Basecone
Wij werken al een aantal jaar voor een groot deel van onze klanten met de scan- en herkenoplossing van Basecone, welke wij dan koppelen met de boekhouding in Twinfield of Exact Online. Basecone is een digitaliseringstool èn een documentmanagementtool in één. Wij koppelen Basecone aan uw Twinfield of Exact Online boekhouding waarbij wij in het Basecone-account voor al onze klanten een klantgebruikersaccount aanmaken. Zo heeft u een eigen ‘digitale ordner’ waarin u al uw inkoop- en/of verkoopfacturen en bonnen eenvoudig kunt opslaan zodat u voldoet aan uw wettelijke fiscale bewaarplicht. Naast inkoop- en verkoopfacturen kunt u overigens ook alle andere documenten, zoals bankafschriften en belastingaangiften in uw digitale ordner opslaan.

Volledig digitaal
De fiscale bewaarplicht verschuift steeds meer naar een digitale bewaarplicht waardoor de oude vertrouwde ordner in de kast definitief plaatsmaakt voor de digitale ordner in de cloud. Zeker gezien de regel die stelt dat u facturen op papier wel digitaal mag maken maar digitale facturen niet op papier mag uitprinten.

Zolang u uw administratie half op papier en half digitaal bijhoudt, zal het niet eenvoudig zijn om alle facturen en bonnen netjes geordend en volgens de fiscale regels zodanig op te slaan, dat ze na zeven of tien jaar nog altijd eenvoudig en snel te controleren zijn. En daar biedt de digitale ordner in Basecone uitkomst, omdat u vandaag de dag gerust kunt stellen dat ‘volledig digitaal’ de norm is als het gaat om administratieve documenten.

Volledig online
Zeker tegenwoordig, waarin we zoveel als mogelijk hybride werken, is volledig online‘ de norm geworden.

Door Basecone aan uw Twinfield of Exact Online administratie te koppelen, bieden wij een vernuftige  en zeer veilige tool waarmee u uw administratie conform de wettelijke regels digitaliseert en bewaart, maar waarmee we u ook helpen om uw volledige administratie centraal en volledig online te regelen vanuit uw eigen digitale ordner in de cloud. Dagelijks en op afstand.

Wilt u meer weten of de digitale bewaarplicht of het gebruik van Basecone? Neem dan contact met ons op.